Tillbaka till innehållsförteckningen.
Svenska – Centralt innehåll åk 4
Läsa och skriva:
Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå̊ och tolka ord, begrepp och texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, både det direkt uttalade och sådant som är indirekt uttryckt.
Sammanfattning av texter.
Resonemang om texter med koppling till sammanhang inom och utanför texten samt till den egna läsupplevelsen.
Olika läsförståelseövningar där eleverna får göra sig egna inre bilder
Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag.
Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
Bearbetning av egna och gemensamma texter till innehåll och form. Att ge och ta emot respons på texter.
Handstil, skrivstil och att skriva med digitala verktyg.
Språkliga strukturer och normer. Stavning, ords böjningsformer och ordklasser. Verbets tidsform, bestämd- och obestämd artikel.
Skrivövningar och samtal kring lag och rätt, etiska ställningstaganden utifrån t.ex. Havamal, skapa egna visdomsord och samtala om de olika språkliga kvalitéerna och formen
Tala, lyssna och samtala:
Muntligt berättande och återberättande av nordisk mytologi.
Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser.
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Disposition med inledning, innehåll och avslutning. Stödord, bilder och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.
Muntligt reciterande, dramatiseringar och klasspel i samband med undervisningen om nordisk mytologi
Texter:
Muntligt berättande om hur det var att leva i Norden under stenålder, bronsålder och vikingatid med utgångspunkt i skönlitteratur om t.ex. vikingatiden och faktatexter. Dikter, sånger och fornnordiska texter till exempel Eddan, Havamal, Kalevala, isländska sagor.
Läsning och muntligt berättande om människors möte med djur med utgångspunkt i litteraturen.
Språkbruk:
Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel tankekartor och stödord.
Ord och begrepp för att på̊ ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Ansvarsfullt agerande vid kommunikation i digitala och andra medier
Runskrift och svenska språkets utveckling historiskt
Samtal om ortsnamn, namn på veckodagar i samband med den nordiska mytologin och hur nordiska språk lämnat spår i t.ex. engelskan.
Språkbruk i Sverige och Norden. Några svenska dialekter. De nordiska grannspråken. De nordiska minoritetsspråken i Sverige i samband med temat Nordens geografi.
Informationssökning och källkritik:
Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och i söktjänster på internet.
Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.